O škole Novinky Rada školy MŠ SLNIEČKO JEDÁLEŇ Verejné obstarávanie Zmluvy, faktúry, objednávky Ochrana osobných údajov Oznamy Kontakt

Vzdelávacie programy

Základné informácie Začlenenie dieťaťa Výučba Pomoc rodičov Šikovné jazýčky Kontakt Pomôcky Žiadosť o podporné opatrenie pre žiaka

Školský špeciálny pedagóg

Pomôcky

Pomôcka na slovenský jazyk

Pomôcku pre určovanie vzorov podstatných mien si môžete vytlačiť: Vzory podstatných mien.pdf  

Čarovné koleso

 Námet, ako ozvláštniť „jazýčkové cvičenia“

Nedostatok v reči dieťaťa si vyžaduje sústavné a niekedy až stereotypné cvičenia. Snažíme sa preto tieto aktivity deťom ozvláštniť a urobiť im ich čo  najzaujímavejšie. Preto sme si jednotlivé cviky nazvali deťom blízkymi pomenovaniami zvieratiek, či iných predmetov zo života detí. Pečiatky či kresby zvieratiek či vecí môžu byť na kartách, s ktorými sa môžme rôzne zahrať, či na dvojiciach kariet, kedy s nimi môžme hrať napr. pexeso. Ale tieto námety ste si tu už určite našli. Ponúkam námet na hru, pri ktorej príprave sa v tejto dobe zabavia aj šikovní oteckovia či dedkovia. 

Je ňou čarovné koleso.  (VIDEO sa spustí po kliknutí na obrázok.)

Na dostatočne veľký plastový tanier (poslúži nám aj kartónová podložka pod tortu) sme si dookola nalepili symboly jednotlivých cvikov(obrázky môžme stiahnuť z internetu, alebo si ich dieťa môže nakresliť, čím sa aj ono zapojí do prípravy hry, a tým k nej získa kladný vzťah). Ručička (napr. zo zubnej kefky), ktorá je voľne priskrutkovaná v prostriedku taniera, nám ukáže jednotlivé cviky. Zozadu sa dá tavnou pištoľou pripevniť háčik, aby sme si čarovné koleso mohli zavesiť na stenu. Pri hre ho však položíme do vodorovnej polohy.

Je už na nás, či si určíme aj nejaký bonusový symbol, ktorý bude znamenať odmenu, alebo pri nejakom cviku spravíme aj 5 drepov...našej fantázii pri hre sa medze nekladú. Stále môžme vymyslieť niečo nové. 

Budem veľmi rada, ak mi svoje výtvory aj odfotíte a pošlete. Prajem veľa zábavy !!!

Myšlienkové mapy

Tony Buzan objavil tajný vzorec na uľahčenie učenia a vyriešenie problému so zabúdaním.

Sú ním MYŠLIENKOVÉ MAPY.

Ich cieľom je
- dosiahnuť lepšie výsledky v učení,
- rýchlejšie sa naučiť,
- mať lepšie známky s vynaložením menšieho úsilia a venovať sa učeniu kratšie.
Pomáhajú písať, riešiť problémy a viesť jednoduchší a úspešnejší život...

Ak tento tajný vzorec budete používať spolu so svojím skvelým mozgom, tak to bude mať určite úspech.

Čo je myšlienková mapa, v čom nám pomáhajú a hlavne ako ich vytvárať si môžeš prečítať v nasledujúcom súbore: Myšlienkové mapy.pdf

 

Premena jednotiek

Pomôcky na prevod jednotiek dĺžky poznáme viacero, ale ponúkam Vám jednoduchý príbeh na zapamätanie si premeny jednotiek dĺžky, obsahu aj hmotnosti. Verím, že po jeho prečítaní si už nebudete mýliť kedy akým číslom treba násobiť či deliť.

Hláska a, písmená a, A, á, Á

RUKAVICE 

 

Príbeh sa Vám zobrazí po otvorení súboru.

 

 

 

Mýlia si Vaše deti b-d?   

Viac sa dozviete  TU.      

 

Radi by ste svoje deti zabavili a zamestnali tak, aby si pri tom ani nevšimli, že sa učia?
Je tu pár aktivít pre rodičov prvákov, ktorí spolu s deťmi môžu vyrábať, učiť sa i zabávať.
Objavené písmeno viac tu
Nájdi všetko viac tu
Poskladaj črepy viac tu
Skrývačka viac tu

Aktivita - Objavené písmeno

Cieľ aktivity: Cieľom aktivity je vytvoriť plagát z písmena v trojrozmernom vyhotovení z nalepeného drobného materiálu.

Postup: Dieťa si za pomoci rodiča načrtne správny tvar písaného písmena na výkres A3, naň nanesie lepidlo v šírke asi 1cm. Plochu zasype drobným sypkým, farebne kontrastným materiálom. Po odstránení  neprilepeného materiálu ostane na výkrese písmeno utvorené z nalepeného materiálu. K nalepenému trojrozmernému písmenu sa na plagát môžu napísať aj jeho ostatné tri podoby tlačeného a písaného písmena, alebo vystrihnuté, či nakreslené obrázky vecí, ktorých pomenovania sa na toto písmeno začínajú.

Ak sa urobí viac písmen zhotovených hoci aj z rôznych materiálov, tie sa môžu rozoznávať a určovať pomocou hmatu. Písmeno sa môže vyskladať aj z natrhaných kúskov farebného papiera a po častiach prilepiť na výkres. Výhodou takejto aktivity je, že sa dieťa dlhšie zaoberá správnym tvarom písmena, čím je predpoklad, že pri dlhšej fixácii si tvar písmena ľahšie zapamätá.

 

Aktivita - Nájdi všetko

Cieľ aktivity: Rozpoznať dané písmeno v rade iných písmen a zakrúžkovať ho.

Postup: Vo vopred pripravenom rade písmen (alebo v texte) má dieťa nájsť a farebne zakrúžkovať dané písmeno. Písmená hľadá po riadkoch zľava doprava, čím sa precvičuje pravo-ľavá orientácia, očné pohyby zľava doprava čo je pri čítaní a písaní nevyhnutné. Aktivitou sa predchádza neplynulým a chaotickým očným pohybom pri čítaní, alebo sa očné pohyby cvičia a upravujú a precvičuje sa sústredenosť a precíznosť vykonávanej práce. Najprv v rade písmen volíme tvarovo rozdielne písmená, potom dieťa rozoznáva písmeno medzi tvarovo podobnými písmenami.

 

Aktivita - Poskladaj črepy

 

Cieľ aktivity: Rozlíšiť a správne priradiť písaný tvar písmena a jeho tlačenú podobu. Skontrolovať svoju prácu.

Pomôcky: papierové taniere (3–10 kusov), ktoré sú rozstrihnuté na dve časti. Každý tanier je rozstrihnutý na dve časti iným spôsobom, po inej línii tak, že k jednej časti taniera prislúcha práve jeden protikus. Na každom rozstrihnutom kuse taniera sú napísané písmená (písané a tlačené), ktoré tvoria dvojice.

Postup: K aktivite motivujeme dieťa rozhovorom o najobľúbenejšom jedle na obed a o správnom stolovaní a jedení s príborom. Taniere mali aj škriatkovia, či trpaslíci, ktorým však spadli a rozbili sa.

Na stôl pred dieťa položíme rozstrihnuté papierové taniere. Vyzveme ho, aby našlo a pospájalo správne dvojice písmen, a tým „zložilo rozbité taniere“. Zámerom je tiež to, že ak sa dieťa pomýli, na základe inverzných tvarov tanierov si vie svoju prácu skontrolovať samostatne, bez pomoci, keďže rôzne rozstrihané taniere sa dajú správne zložiť len jedným spôsobom. Tak si každé dieťa ľahko overí správnosť svojej práce.


Obmena: Na  hlásky, ktorým sme našli písané i tlačené tvary písmen, je možné tvoriť slová, v ktorých sa písmená nachádzajú (na začiatku, na konci či v strede slova).
Na taniere sa môžu neskôr napísať slabiky (ich tlačená a písaná podoba). Dajú sa použiť aj v  matematike, keď na nich napíšeme príklady a k nim priraďujeme  výsledky.

 


Poznámka: Namiesto papierových tanierov sa môžu použiť aj iné, deťom blízke makety lodiek, autíčok a pod., no kvôli lepšiemu kontrastu písmen a makiet je dobré, ak majú pastelové farby.

Aktivita - Skrývačka

Cieľ: - Identifikovať a pomenovať písmená podľa detailov grafém.

          Priradiť k písmenu správnu hlásku, správne artikulovať.

Pomôcky: kartičky s písmenami (cca 10x7cm), čistá karta (cca 12x9cm)

Postup: Rozhovor o pohybových hrách detí, či sa radi hrávajú na skrývačku.
Aj písmenká sa nám skryli. Budeme sa snažiť ich čo najrýchlejšie nájsť a pomenovať.

Kartičku s napísaným písmenom skyjeme za väčšiu čistú kartu. Postupne odkrývame písmeno a dieťa sa snaží čo najskôr prísť na to, o aké písmeno ide. Písmená striedame až vtedy, ak dieťa úlohu zvládne a písmeno spozná. Aby neklesol záujem a motivácia dieťaťa, použijeme najviac 4-5 písmen.

Rodič môže kartičky odkrývať z rôznych strán, čím je aktivita ešte zaujímavejšia. Môže ísť o písané ale i tlačené tvary písmen. Kartičky s písmenami meníme tak, aby ich dieťa nevidelo. Na  dané písmená je možné tvoriť slová, v ktorých sa písmená nachádzajú (na začiatku, na konci či v strede slova).

Deti pri tejto aktivite poznávajú písmená podľa ich častí, čo je náročnejšie, lebo sú písmená, ktoré majú niektoré časti rovnaké (veľké písané S a veľké písané L). Deti na to rýchlo prídu a hovoria viac možností, aké písmená by to mohli byť.