Radi by ste svoje deti zabavili a zamestnali tak, aby si pri tom ani nevšimli, že sa učia?
Je tu pár aktivít pre rodičov prvákov, ktorí spolu s deťmi môžu vyrábať, učiť sa i zabávať.
Objavené písmeno viac tu
Nájdi všetko viac tu
Poskladaj črepy viac tu
Skrývačka viac tu
Aktivita - Objavené písmeno
Cieľ aktivity: Cieľom aktivity je vytvoriť plagát z písmena v trojrozmernom vyhotovení z nalepeného drobného materiálu.
Postup: Dieťa si za pomoci rodiča načrtne správny tvar písaného písmena na výkres A3, naň nanesie lepidlo v šírke asi 1cm. Plochu zasype drobným sypkým, farebne kontrastným materiálom. Po odstránení neprilepeného materiálu ostane na výkrese písmeno utvorené z nalepeného materiálu. K nalepenému trojrozmernému písmenu sa na plagát môžu napísať aj jeho ostatné tri podoby tlačeného a písaného písmena, alebo vystrihnuté, či nakreslené obrázky vecí, ktorých pomenovania sa na toto písmeno začínajú.
Ak sa urobí viac písmen zhotovených hoci aj z rôznych materiálov, tie sa môžu rozoznávať a určovať pomocou hmatu. Písmeno sa môže vyskladať aj z natrhaných kúskov farebného papiera a po častiach prilepiť na výkres. Výhodou takejto aktivity je, že sa dieťa dlhšie zaoberá správnym tvarom písmena, čím je predpoklad, že pri dlhšej fixácii si tvar písmena ľahšie zapamätá.
Aktivita - Nájdi všetko
Cieľ aktivity: Rozpoznať dané písmeno v rade iných písmen a zakrúžkovať ho.
Postup: Vo vopred pripravenom rade písmen (alebo v texte) má dieťa nájsť a farebne zakrúžkovať dané písmeno. Písmená hľadá po riadkoch zľava doprava, čím sa precvičuje pravo-ľavá orientácia, očné pohyby zľava doprava čo je pri čítaní a písaní nevyhnutné. Aktivitou sa predchádza neplynulým a chaotickým očným pohybom pri čítaní, alebo sa očné pohyby cvičia a upravujú a precvičuje sa sústredenosť a precíznosť vykonávanej práce. Najprv v rade písmen volíme tvarovo rozdielne písmená, potom dieťa rozoznáva písmeno medzi tvarovo podobnými písmenami.
Aktivita - Poskladaj črepy
Cieľ aktivity: Rozlíšiť a správne priradiť písaný tvar písmena a jeho tlačenú podobu. Skontrolovať svoju prácu.
Pomôcky: papierové taniere (3–10 kusov), ktoré sú rozstrihnuté na dve časti. Každý tanier je rozstrihnutý na dve časti iným spôsobom, po inej línii tak, že k jednej časti taniera prislúcha práve jeden protikus. Na každom rozstrihnutom kuse taniera sú napísané písmená (písané a tlačené), ktoré tvoria dvojice.
Postup: K aktivite motivujeme dieťa rozhovorom o najobľúbenejšom jedle na obed a o správnom stolovaní a jedení s príborom. Taniere mali aj škriatkovia, či trpaslíci, ktorým však spadli a rozbili sa.
Na stôl pred dieťa položíme rozstrihnuté papierové taniere. Vyzveme ho, aby našlo a pospájalo správne dvojice písmen, a tým „zložilo rozbité taniere“. Zámerom je tiež to, že ak sa dieťa pomýli, na základe inverzných tvarov tanierov si vie svoju prácu skontrolovať samostatne, bez pomoci, keďže rôzne rozstrihané taniere sa dajú správne zložiť len jedným spôsobom. Tak si každé dieťa ľahko overí správnosť svojej práce.
Obmena: Na hlásky, ktorým sme našli písané i tlačené tvary písmen, je možné tvoriť slová, v ktorých sa písmená nachádzajú (na začiatku, na konci či v strede slova).
Na taniere sa môžu neskôr napísať slabiky (ich tlačená a písaná podoba). Dajú sa použiť aj v matematike, keď na nich napíšeme príklady a k nim priraďujeme výsledky.
|
Poznámka: Namiesto papierových tanierov sa môžu použiť aj iné, deťom blízke makety lodiek, autíčok a pod., no kvôli lepšiemu kontrastu písmen a makiet je dobré, ak majú pastelové farby.
Aktivita - Skrývačka
Cieľ: - Identifikovať a pomenovať písmená podľa detailov grafém.
Priradiť k písmenu správnu hlásku, správne artikulovať.
Pomôcky: kartičky s písmenami (cca 10x7cm), čistá karta (cca 12x9cm)
Postup: Rozhovor o pohybových hrách detí, či sa radi hrávajú na skrývačku.
Aj písmenká sa nám skryli. Budeme sa snažiť ich čo najrýchlejšie nájsť a pomenovať.
Kartičku s napísaným písmenom skyjeme za väčšiu čistú kartu. Postupne odkrývame písmeno a dieťa sa snaží čo najskôr prísť na to, o aké písmeno ide. Písmená striedame až vtedy, ak dieťa úlohu zvládne a písmeno spozná. Aby neklesol záujem a motivácia dieťaťa, použijeme najviac 4-5 písmen.
Rodič môže kartičky odkrývať z rôznych strán, čím je aktivita ešte zaujímavejšia. Môže ísť o písané ale i tlačené tvary písmen. Kartičky s písmenami meníme tak, aby ich dieťa nevidelo. Na dané písmená je možné tvoriť slová, v ktorých sa písmená nachádzajú (na začiatku, na konci či v strede slova).
Deti pri tejto aktivite poznávajú písmená podľa ich častí, čo je náročnejšie, lebo sú písmená, ktoré majú niektoré časti rovnaké (veľké písané S a veľké písané L). Deti na to rýchlo prídu a hovoria viac možností, aké písmená by to mohli byť.